14 юли 2011

Как не трябва да се държим на работното място

02.11.2007
Повечето хора добре знаят какво трябва да правят, за да се развиват и да трупат професионални успехи.
Колкото и добри специалисти да сме обаче, ако не спазваме правилата за етика и колегиалност на работното място, бързо можем да си спечелим „лошото око“ на колегите.
Именно тези дребни на пръв поглед принципи, са особено важни, за да си проличи що за човек сме и дали ще съумеем да спечелим симпатиите на другите.

6382_2.jpgЕто нашите съвети за нещата, които трябва да отбягваме в държанието си на работното място:
  • Не забравяйте да сте толерантни! Това е качество, което хората днес все повече не притежават. В работната среда, когато сте заобиколени от колегите, няма начин да не се срещат различни мнения и разногласия, но ако всеки проявява капка толерантност и се съобразява с желанията на околните, конфликтите и лошото настроение ще са сведени до минимум. Човек трябва да е отворен към различията и да ги приема, а не да мисли, че неговото мнение е винаги на 100% правилно. Ако се научим да сме една идея по-толерантни, ще улесним не само деловия, но и личния си живот.
  • Не се отнасяйте с пренебрежение към хората. Освен шефа и равнопоставените ви колеги, уважение заслужават и тези, които са по-долу в професионалната йерархия от вас. Не се отнасяйте твърде надменно към никого и се дръжте приятелски дори с чистачката. Тя изкарва по-малко пари и работи по-неквалифициран труд от вас, но може да е по-достоен човек от всички други. Уважението към околните, винаги ще ви превръща в добра компания и ще буди уважение към самите вас.
  • Не се правете на компетентни по всички въпроси. Има хора, които смятат, че знаят най-добре как се работи правилно, как трябва да се извърши тази задача, как се борави с копирната машина, дори кой е най-добрият ресторант наблизо, най-правилният начин да се обличаме и т.н. Списъкът е дълъг, защото те взимат отношение по всички въпроси и мислят, че разбират от всичко. Добре знаете колко дразни това поведение. Ако усещате, че прекалявате със съветите по теми, които не са от вашата компетенция и най-вече, по които никой не ви е питал, просто замълчете, за да не се натрапвате. Според японците мълчанието е признак на мъдрост, а прекаленото бъбрене – на глупост.
  • Не говорете на много висок тон. Дори да сте по природа емоционална и експресивна личност, оставете високоговорителя си вкъщи. На някои хора им е нужна тишина, за да работят и ако не спират да чуват гласа ви да се извисява, може да се подразнят и да стигнете до конфликт. Опитайте се да не ядосвате колегите си по този начин, защото в колкото и добри отношения да сте, това може да се окаже голям минус за комуникацията ви, макар на пръв поглед да нямате сериозен проблем в отношенията с тях. А и за вас не е добре всички да знаят това, което ви се случва.
  • Не се самоизтъквайте прекалено. Няма съмнение, че самочувствието е важно, за да се развиваме в кариерата. Едно е обаче да знаем какво можем и да се гордеем с него, друго да се изтъкваме непрекъснато за щяло и нещяло. Много е грозно отстрани, когато някой не спира да говори за заслугите си и да ги натрапва на всички. Ако имате този навик, се опитайте да го изкорените, защото така ще подразните колегите си, които също може да са постигнали много, но не парадират с постиженията си. Оставете добре свършената работа да говори за вас, а не само вие да говорите за нея.
6382_3.jpg
  • Не скачайте срещу критиката. Някои хора по-трудно понасят критика от други и, ако сте от тях, това може само да ви навреди. Все пак безгрешни и идеални хора няма, затова свикнете с мисълта, че вие също сте един от тях. Ако някой не е харесал как сте свършили нещо или не е съгласен с вас, не означава, че той ви е враг. Просто е откровен, което само може да ви радва и вместо да го нападате и да си милите, че се заяжда, помислете няма ли право. Приемането на чуждото мнение е огромен плюс в бизнес поведението.Изключение правят заядливите забележки, които някои хора нарочно правят. Тях просто ги отминете с лека усмивка и пренебрежение.
  • Стойте настрани от интригантите. Една от най-разпространените тенденции, когато се работи в екип, е да се сформират групички, които се настройват срещу определена личност или кръг от хора. Клюките и подигравките зад гърба на някого са нещо, от което е добре да страните. Те не водят до нищо добро и само ви пречат да си вършите добре работата. Добрите компании са заложили като част от политиката да забранят интригите на работното място. В някои фирми клеветата срещу колега води до уволнение.Разбираемо е , че не може да се харесвате с всички, но добрият тон и уважението са задължителни, ако искате да имате комфортна атмосфера на работното място.
6382_1.jpg
  • Не прекалявайте с разказите за личните си проблеми. Човек не е машина и е невъзможно личните проблеми да не ни се отразят на работата. Само че се опитвайте, колкото се може по-малко да ги разпространявате сред колегите. По-добре да не отидете един ден на работа, отколкото да не може да се разговаря с вас или да изпаднете в емоционална криза. Останалите може да ви съжалят, но няма да оправдаят факта, че им пречите да работите или спекулирате с проблемите си пред шефа. Най-добрият вариант, ако сте изпаднали в тежко положение и сте на работа, е да споделите дискретно с някоя близка колежка, на която имате доверие. Хем ще ви олекне, хем ще чуете безпристрастно мнение за проблема си.
  • Не се дръжте фамилиарно с всички. Изкуственото сближаване с колегите, твърде личните въпроси, угодничеството не са за предпочитане на работното място. На някой може да му се стори симпатично, но като цяло хората се водят от правилото, че на работа човек работи. Особено шефовете. Оставете сближаването с колегите да стане естествено и според взаимни симпатии, а не да насилвате нещата и накрая вместо да се харесвате на всички, да не се харесвате на никого. Приятелства на работното място се създават, но не избързвайте, докато не опознаете човека.
Добре знаем, че никой не е перфектен и не може да спазваме винаги всички изисквания. Нищо не ни пречи обаче да опитаме. Така ще направим времето на работното място малко по-приятно.

5.11.2007/Деси Великова

Няма коментари:

Публикуване на коментар